Thursday, May 20, 2010

Peguam Syarie ?

Assalamualaikum wrt wbt

  • Isu seorang peguam wanita bukan beragama Islam, Victoria Jayaseelee Martin, yang berjaya memperolehi kebenaran Mahkamah Tinggi Sivil Kuala Lumpur bagi mendapatkan semakan kehakiman untuk beliau berkhidmat sebagai peguam di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur menjadi isu perbualan hangat dikalangan para akademik, pelajar undang-undang mahupun orang biasa (layman).
  • Memahami fakta kes dan perjalanan prosiding mahkamah dengan penuh teliti dan berhati-hati amatlah penting sebelum kenyataan melulu dikeluarkan.
  • Dalam kes ini, pemohon telah membawa perkara ini ke Mahkamah Sivil untuk membuat satu semakan kehakiman bagi mencabar keputusan Jawatankuasa Peguam Syarie yang menolak permohonan beliau untuk menjadi peguam syarie. Sebelum sampai ke proses itu beliau perlu mendapat perintah keizinan dari mahkamah tinggi untuk memulakan tindakan tersebut. Permohonan untuk mendapatkan `leave` ini yang telah diluluskan oleh Mahkamah Tinggi Sivil baru-baru ini.
  • Pemohon belum lagi dibenarkan oleh pihak mahkamah untuk menjadi peguam syarie. Pihak mahkamah hanya membenarkan pemohon untuk membuat semakan kehakiman untuk mencabar keputusan Jawatankuasa Peguam Syarie yang telah menolak pemohonan beliau.
  • Justeru, tidak timbul isu mahkamah TELAH membenarkan peguam bukan Islam menjadi peguam syarie.
  • Sebagai persediaan untuk menghadapi kes semakan kehakiman ini, saya mengesyorkan untuk kita buat satu kajian yang mendalam dengan merujuk proviso yang terdapat di dalam Kaedah-Kaedah Peguam Syarie di setiap negeri dan juga merujuk perbahasan dalam kitab-kitab Fiqh. Mungkin juga boleh rujuk bab Al-Wakalah dalam sub topik Wakalah bil al-Khusumah.

Dipetik dari Husaini Hussein

Bersama-sama kita doakan agar keadilan & kebenaran milik ISLAM jua akhirnya, moga Allah sentiasa melindungi syariat dan pejuang2 diatas jalanNYA sebagai kesinambungan kepada epilog kebangkitan ISLAM di bumi Malaysia, Amin...

2 comments:

Penulis Rindu said...

salam ziarah sahabat

IZZAT said...

terima kasih sbb sudi ziarah buat Abu Luqman

Post a Comment