Tuesday, June 15, 2010

Penstrukturan Waktu Persidangan

Assalamualaikum wrt wbt


Berkuatkuasa 1 Julai 2010, semua Mahkamah Rendah, Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan serta Mahkamah Persekutuan akan memulakan persidangan pada waktu yang lebih awal berbanding sebelum ini.

Penjadualan terbaru ini terkandung dalam Arahan Amalan Bil 4 Tahun 2010, yang menyatakan Ketua Hakim Negara telah mengarahkan Mahkamah Rendah serta Mahkamah Tinggi bersidang pada 8.30 pagi manakala Mahkamah Persekutuan dan Mahkamah Rayuan bersidang pada 9.00 pagi setiap hari.

Menurut kerajaan, arahan penguatkuasaaan ini adalah bertujuan untuk menjadikan mahkamah lebih produktif tanpa membuang masa serta dapat melupuskan lebih banyak kes setiap hari.

Ini akan memberikan lebih masa kepada seorang Hakim atau Majistret untuk mendengar lebih banyak kes seterusnya melupuskan lebih banyak kes tertunggak dan juga mempercepatkan pendengaran kes-kes lain.

Waktu persidangan lebih awal bagi Mahkamah Rendah dan Mahkamah Tinggi berbanding Mahkamah Rayuan serta Mahkamah Persekutuan adalah kerana jumlah kes lebih tinggi direkodkan diMahkamah Rendah dan Mahkamah Tinggi.

Secara ringkasnya ;-

  • Sistem yang bakal diimplementasikan ini merupakan satu langkah positif ke arah menyelesaikan tunggakan kes yang semakin serius di mahkamah walaupun arahan yang dikeluarkan Ketua Hakim Negara merupakan arahan am sahaja.
  • Kerajaan juga harus menitikberatkan faktor-faktor biasa yang mendorong tunggakan kes dimahkamah antaranya tiada penggantian Hakim secara sistematik dan segera bagi sesebuah mahkamah apabila seseorang Hakim dimahkamah tersebut ditukar ke tempat lain secara tiba-tiba ( seperti yang dilaporkan berlaku di Mahkamah Sesyen Telok Intan baru-baru ini )
  • Keputusan segera perlu dikeluarkan kerajaan setelah menjalankan kajian terperinci terhadap kewajaran cadangan penggunaan sistem e-filling dimahkamah serta cadangan mengadakan persidangan mahkamah tambahan pada waktu malam bagi mengatasi masalah tunggakan kes ini.

5 comments:

Azimah Rupilen said...

sebetulnya, sebelum ni mahkamah bersidang pukul berapa??

admin said...

soalan bagus..mgkt sumber ia hanya diawalkan 30minit shj dr sebelum ini..ap2pn kslpn mklmt terbuka u dperbtulkan

fauziah hanum said...

knp byk kes xsetle2 ya??

admin said...

huh..kelemahan sistem d gna pakai serta ketidak kredibiliti kita

Anonymous said...

interesting to know about this...

Post a Comment